2013. december 3., kedd



de Vibe, M., Solhaug, I., Tyssen, R., Friborg, O., Rosenvinge, J. H., Sørlie, T., Halland, E., Bjørndal, A. (2013). Does Personality Moderate the Effects of Mindfulness Training for Medical and Psychology Students? Mindfulness, DOI 10.1007/s12671-013-0258-y.

Készítette: Hutter Marianna





Bevezetés


Egyre több kutatás bizonyítja a mindfulness – tehát jelentudatosság - alapú intervenciók hatásosságát klinikai és nem klinikai mintákon egyaránt. Ugyanakkor még továbbra sem világos, hogy melyik célcsoport profitálhat a legtöbbet belőle. Ezt jelen tanulmány szerzői az Eysenck-féle „Big Three” alapján három személyiségvonás tükrében vizsgálták:

  1. neuroticizmus
  2. lelkiismeretesség
  3. extraverzió

A neuroticizmus prediktora a szorongásnak és a depresszió tüneteinek, magasabb szintje jobb kimenetet jósolt be rövid mindfulness tréning után. Viszont úgy tűnik, hogy korrelál a kisebb adherenciával és a mindfulness gyakorlásának nehézségével is. A neuroticizmus a mindfulness-szel, mint személyiségvonással fordítottan korrelál.
A lelkiismeretesség tényezője bejósolja a tanulók stresszét. Hét keresztmetszeti vizsgálaton végzett metaanalízis szerint a lelkiismeretesség pozitívan korrelál a mindfulness-szel.
Az extraverziót többnyire a szubjektív jólléthez és pozitív emocionalitáshoz kötik. A jelentudatossággal csak enyhe pozitív korrelációt mutat.
Egy mindfulness alapú stresszcsökkentő intervenció azt találta, hogy azoknál az egyetemi hallgatóknál, akiknek magasabb volt az alap mindfulness szintje, nagyobb növekedés következett be a jelentudatosság, a szubjektív jóllét, empátia és remény tekintetében, míg jobban csökkent az észlelt stressz szintjük egy év múltán a kontroll csoporthoz képest. Egy nem kontrollált kis mintás tanulmány viszont nem mutatta ki, hogy a rövid mindfulness tréning befolyásolná a mentális distresszt .
A szerzők célja tanulmányukkal egy módszertanilag minél pontosabb kutatás kivitelezése volt és annak a kiderítése, hogy kik nyernek a legtöbbet a mindfulness tréninggel. Hipotézisük a következő: a magasabb szintű neuroticizmus és  mindfulness bejósolja az intervenció nagyobb fokú hatását a mentális distresszre, a tanulással kapcsolatos stresszre és a szubjektív jóllétre.




Módszer


A kutatók 704 diákot hívtak a kutatásba, ebből végül 288 fő első és másodéves orvostanhallgató, illetve pszichológushallgató vett részt a programban. A résztvevőket random módon vizsgálati (144 fős) és kontroll (szintén 144 fő) csoportba osztották. A nemi arányokat tekintve 69 férfi és 219 nő vett részt a vizsgálatban, átlag életkoruk 24 év volt. Az intervenciós csoport tagja részt vettek egy 7 hetes MBSR-tréningen (MBSR= Mindfulness Based Stress Reduction, tehát mindfulness alapú stresszcsökkentés). Ezzel szemben a kontroll csoport semmilyen intervenciót nem kapott. Hogy képet kapjanak a mindfulness hatásáról, a kutatók az intervenció előtt és után mérték fel a résztvevők adatait.

            Az elmúlt 2 hétben tapasztalt mentális distressz mérése a The General Health Questionnaire-t (GHQ-t) alkalmazták. A kérdőív pszichometriai mutatói jónak bizonyultak, a Cronbach alfa 0.90 volt.
A tanulmányok miatt átélt stresszt a Perceived Medical School Stress (PMSS) skálán mérték. Hogy egyformán alkalmazható legyen a pszichológus, illetve az orvostanhallgatókra is, kivették a kérdésekből az „orvosi” szót. A teszt összesített Cronbach alfája 0.79 volt (0.78 az orvostanhallgatóknak és 0.81 a pszichológus hallgatóknak).
A szubjektív jóllétet egy norvég 4 itemes skála nézte. Ez a  kognitív elégedettségre és a pozitív, illetve negatív affektusokra kérdezett rá. A kérdőívet validálták norvég diákok mintáján és felnőtt populáción is. A teszt erősen korrelál Diener élettel való elégedettség skálájával. Itt a Cronbach alfa 0.81.
A jelentudatosságot a The Five Facet Mindfulness Questionnaire (FFMQ) kérdőívvel kutatták. A norvég verziót 792 fős első éves pszichológushallgatók mintáján validálták.
A Cronbach alfa 0.79 volt.
 A személyiségvonásokat a norvég Basic Character Inventory (BCI) segítségével vizsgálták. Ezek Eysenck elméletéhez hasonlóan a neuroticizmust (Cronbach alfa=0.75), a lelkiismeretességet (Cronbach alfa=0.68) és az extraverziót (Cronbach alfa=0.77) mérték. A kérdőívet norvég orvostanhallgatók és fiatal orvosok mintáján validálták egy longitudinális kutatás keretében.




Eredmények


                                                                                        
            A vizsgálat eredményei szerint a neuroticizmus pozitívan korrelálta a GHQ-val és a PMSS-sel, míg negatívan a szubjektív jólléttel. Szintén inverz kapcsolatban állt a neuroticizmus az FFMQ-val és az extraverzióval, míg pozitív együttjárás volt tapasztalható közte és a lelkiismeretesség közt. A nők szignifikánsan magasabb pontszámot értek el a neuroticizmus (=5,3 pont szemben a 3,6-tal) és a lelkiismeretesség (4,2 pont vs. 3,4) skáláin, mint a férfiak. Ez a fajta szignifikáns nemi különbség az extraverzió tekintetében nem volt tapasztalható.
            Az alapszinten magasabb neuroticizmussal élő diákok nagyobb intervenciós hatásról számoltak be a GHQ tekintetében. A PMSS kérdőívnél az eredmények nem voltak statisztikailag szignifikánsak. Az intervenciós csoportnál a mindfulness tréning csökkentette a mentális distresszt és növelte a szubjektív jóllétet. Ezzel szemben a kontroll csoportban a nagyobb neuroticizmus rosszabb GHQ és szubjektív jóllét eredményekkel járt. Az alapszinten nagyobb lelkiismeretesség nagyobb intervenciós hatással járt a PMSS tekintetében, de a szubjektív jóllétre és a GHQ-ra nem hatott. Az extraverzió és a jelentudatosság baseline szintje nem befolyásolta az intervenció hatásának mértékét.




Diszkusszió


Röviden tehát a következő eredmények relevánsak a kutatásból. Azok a diákok nyertek a legtöbbet az intervencióból, akiknek magasabbnak bizonyult a neuroticizmus szintjük. Ugyanis az intervenció által lecsökkent a mentális distresszük és nőtt a szubjektív jóllétük a kontroll csoprothoz képest. A tréning stresszcsökkentő hatása különösen a nagyobb lelkiismeretességgel élő diákoknál volt szembeötlő. A magasabb neuroticizmus és lelkiismeretesség pedig a nők csoportjára volt jellemző, így náluk működött leginkább a mindfulness tréning. A tanulmány erősségei közé tartozik a nagyméretű minta és az, hogy a résztvevők különböző évfolyamokon és szakokon tanultak. Továbbá az is, hogy azok, akik az eredményeket számolták vakok voltak arra nézve, hogy a résztvevők melyik csoportba tartoztak. Ugyanakkor a vizsgálatnak korlátai is vannak. Először is a randomizációnál nem rétegezték a mintát nemek szerint, ezért mindössze 26 férfi került az intervenciós csoportba. Másodszor: a négy lehetséges változóhasználata minden eredménynél megnövelhette a hamis-pozitív eredmények kockázatát. Harmadszor: nem volt korlátozva a kommunikáció az intervenciós és a kontroll csoport között így ez befolyásolhatta az eredményt. Végül, de nem utolsó sorban a megkeresett diákoknak mindössze 40%-a vett részt a kutatásban, így a fennmaradó 60%-ról semmilyen információnk nincs, ez pedig kihat az eredmények általánosíthatóságára. Éppen ezért további vizsgálatok szükségesek a mindfulness tréning hatásosságával kapcsolatban.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése