2013. november 27., szerda

Tweets,  Apps és Pods: Hat hónapos Mobile POD randomizált súlycsökkentő  intervenció  felnőttek körében.

Turner-McGrievy, G. and Tate, D. (2011): Tweets, Apps, and Pods: Result of the 6-Month Mobile Pounds Off Digitally (Mobile POD) Randomized Weight-Loss Intervention Among Adults. Journal of Medical Internet Research, 13(4). doi:10.2196/jmir.1841

Készítette:  Varga Anna

Bevezetés:
A legújabb eredmények szerint az Egyesült Államokban élők 68%a túlsúlyos vagy kórosan elhízott. A túlsúly és az obezitás olyan krónikus megbetegedésekkel hozható összefüggésbe, mint például a kettestípusú diabétesz, magas vérnyomás, különböző kardiovaszkuláris megbetegedések vagy az asztma. Már egy 5%os testsúlycsökkenés is szignifikánsan csökkenti ezen krónikus betegségek előfordulásának a valószínűségét. 
A viselkedésváltozást célzó intervenciók, melyek diétára és testmozgásra irányulnak hatékonynak bizonyultak, ám ezek rendszerint személyes találkozásokon alapulnak, amin 10-20 fős csoportok vesznek részt. Ugyanakkor ezeken a személyes csoportos találkozásokon résztvevők gyakran érzik ezt kényelmetlen és időrabló tevékenységnek.
A mobil telefonok új generációja, mely már képes felcsatlakozni a világhálóra új teret nyit melyen a súlycsökkentő programok eljuttathatjuk az emberekhez. Az internettel rendelkező mobiltelefonok egyre szélesebb körben kezdenek elterjedni, 2010ben az Egyesült Államok felnőtt lakosságának 40%a használta a mobiltelefonját Internet elérésre és ez a szám az elmúlt évben tovább nőtt. A Podcastok (hang file sorozat, mely mind számítógépen mind telefonon hallgatható) is egyre inkább kezdenek elterjedni a mobiltelefon használók körében.
Korábbi kutatások már bizonyították, hogy a mobile technológia eredményesen használható az egészséges testsúly elérésének segítésében. sikeresen használták a mobiltelefonokat diétás útmutatóként, testsúly önmonitorozására, valamint a korábban szemtől-szembeni csoportos intervenciók is lettek teljes egészében sms-en keresztül küldve, illetve az intervenciókban résztvevőknek lehetősége volt az üzenőfalon keresztül megbeszélni egymással a tapasztalataikat.
Jelen kutatás kombinálja a podcastok, a mobiltelefonokon keresztül való kommunikáció valamint a diéta monitorozását mobiltelefonnal annak érdekében, hogy segítse az intervencióban résztvevőket a súlycsökkentésben.
Módszerek:
Résztvevők:
      Túlysúlyos és kórosan elhízott férfiak és nők vettek részt a vizsgálatban (BMI: 25 és 45 között, életkor 18 és 60 között). Televíziós és emailben való hírdetés által lettek toborozva egy hat hónapos randomizált vizsgálatra. Számos tényező mentén kizártak résztvevőket (pl dohányzik, pszichiátriai vagy egészségügyi megbetegedése van, nincs internet elérhetőség a mobiltelefonján stb.) annak érdekében, hogy az esetleges zavaró tényezőket kiszűrjék. A résztvevők 20 dollár ösztönző fizetést kaptak a 3 és 6 hónapos részvételért.

Eszközök:
2010 augusztusától 2011 februárjáig folyt a kutatás 96 személy részvételével.
      A résztvevők kitöltöttek egy online kérdőívet, melyben rákérdeztek a demográfiai adatokra, két előre meg nem mondott nap (egy hétvége és egy hétköznap) étrendjére, fizikai aktivitásra, én-hatékonyságra, étkezési szokásokra, valamint, hogy egy 1-től 7-ig terjedő Likert skálán mennyire érezték támogatva magukat a 6 hónapos súlycsökkentés alatt.
      A résztvevőket egy csoportos találkozásra hívták be, hogy lemérjék a testsúlyukat és a testmagasságukat és csak ez után lettek véletlenszerű csoportokba osztva.
      Az egyik csoport (n=49) csak podcastokat kapott, míg a másik csoport (n=47) podcastokat és mobiltelefonon keresztüli intervenciót. Mindkét csoport 2 podcastot kapott hetente 3 hónapon keresztül (átlagosan 15percesek) majd a következő 3 hónapban hetente 2 minipodcastot (átlagosan 5 percesek).
 A csak podcastot kapó csoportnak adtak egy kézikönyvet az ételek kalória és zsírtartalmáról, hogy követhessék a napi táplálék bevitelüket.
 A másik csoportnak a podcastok mellett le kellett töltenie egy mobil alkalmazást mely segített nekik számon tartani a napi táplálékbevitelt illetve a fizikai aktivitást, illetve regisztrálniuk kellett a Twitterre, ahova legalább naponta egyszer be kellett jelentkezniük. A Twitteren keresztül üzeneteket kaptak a koordinátoruktól, valamint maguk is írhattak üzeneteket. Twitteren keresztül 11-12fős csoportokba osztották őket, így követhették egymás súlyvesztését valamint tippeket, ötleteket, recepteket oszthattak meg egymással.
Megbeszélés:
A tanulmány egy 6 hónapos súlycsökkentő program eredményességét vizsgálja, melyben a résztvevők podcastokon keresztül kapnak információkat, mobiltelefonos alkalmazás segítségével monitorozzák a napi táplálékbevitelüket és fizikai aktivitásukat, illetve egy online szociálishálón keresztül kommunikálnak.
      Az eredmények azt mutatják, hogy az ilyen alacsony intenzitású intervenció, ami csak mobil podcastokon keresztül zajlik, csupán mérsékelt testsúly csökkenéshez vezet. Ezen az eredményen az sem változtat ha ezt kiegészítjük étrendet monitorozó mobil alkalmazással és Twitteren való kommunikációval.
      A résztvevők többsége nem érte el az 5%os testsúlycsökkenést, aminek egyik magyarázó oka lehet az időszak, amikor a kutatás zajlott. A 6 hónapos időszakba beleesett a Hálaadás ünnepe, Karácsony, Hanukkah és az Új Év is, amikor az ünnepek miatt rendszerint testsúlynövekedés figyelhető meg az embereknél (USAban átlagosan 0.4-0.8kg), ez a testsúlynövekedés még fokozott az egyébként is elhízott személyeknél. Ha figyelembe vesszük, hogy ebben az időszakban súlygyarapodás a jellemző, illetve hogy ennek fokozottan kitett mintát vizsgáltak az átlagosan 0.25kg fogyás azt mutatja, hogy ez a módszer eredményesen megakadályozta az ünnepek alatti testsúlygyarapodást.
      Azon módszereket, melyekkel a személyes csoporttalálkozásokat akarták pótolni (Twitter, étrend és testmozgás monitorozó alkalmazás) a részvevők csak szegényesen használták, nem integrálódott kellőképpen a részvevőt életbe.
Azok akik kaptak erre megfelelő mobil alkalmazást nem számoltak be nagyobb önmonitorozásról, mint azok, akik ehhez nem kaptak ilyen segítséget, ennek egyik oka az lehet, hogy az a csoport, amelyik nem kapott külön alkalmazást annak sem volt kizárva az étrend és testmozgás monitorozásának ezen formája, hiszen szabadon választhattak bármilyen nekik leginkább tetsző alkalmazást vagy módszert ennek az elvégzésére. Ez alapján átrendezve a csoportokat azt találták, hogy azok akik valamilyen mobil alkalmazást használtak a táplálékbevitelük nyomon követésére egy héten belül kétszer annyi napon tették ezt meg, mint azok akik a hagyományos naplózás alapú módszert alkalmazták.
      A szociális támogatás kulcsfontosságú lehet súlycsökkentés során, ennek érdekében hozták létre a Twitter csoportokat, azonban valószínűleg az alacsony aktivitás miatt itt nem alakult ki megfelelően az internetes szociális támogatás.
Mindkét csoport egyformán érezte magát támogatva, azonban a csak podcastokat kapó csoport tagjai a barátaikat nevezték meg szociális támaszként, addig a Twitteren is jelen levő csoport ezt jelölte fő támaszának.

Összefoglalva: a két csoport között nem volt szignifikáns eltérés a 6 hónapos súlycsökkenésben. A csak podcastokat kapó csoport is ugyanannyi monitorozott napról és szociális támogatásról számolt be, hiszen ők is megteremtették maguknak ezeket a lehetőségeket (monitorozáshoz alkalmazások letöltése, naplózás, család és barátok, mint szociális támogatás). A program mindkét csoport esetén sikeresen elért átlagosan 2.7%os testsúlycsökkenést és eredményes volt az ünnepek alatt jellemző testsúlygyarapodás megelőzésében. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése