2012. december 11., kedd


Prevenciós  programok a testképzavar és a táplálkozási zavarok csökkentésére

O’Dea, J. A., & Yager, Z. (2008). Prevention programs for body image and eating disorders on University campuses: a review of large, controlled interventions. Health Promotion International, 23 (2) pp.173-189

Az összefoglalót készítette: Halász Alexandra Anna        
A testkép több évtizede meghatározó témája a pszichológiai témájú tudományos diskurzusnak. A legalább több évtizede ismert problémák, így a bulimia és anorexia nervosa mellett újabb és újabb zavarok kerülnek felfedezésre, így például a testdiszmorfiás zavar vagy a testépítés-függőség. Amellett, hogy test tárgyiasítása tagadhatatlanul a modern nyugati kultúra részévé vált, és így kifejezett hatással van az egyes emberek énképére és önértékelésére, mára bizonyítottá vált az is, hogy mindez nem csak a nőket, hanem a férfiakat is érinti – sőt, születtek már tanulmányok a gyerekek testképéből adódó problémákról[1] is. A testképzavarok és a hozzájuk kapcsolódó jelenségek kezelése mellett egyre többen kutatják a megelőzés lehetőségeit, amely alatt főképp egészségre nevelést és a saját testkép elfogadását célzó programokat érthetjük.
A testkép és a táplálkozás zavarai hallgatók körében
Yager és O’Dea 2008-ban megjelent cikke egyetemi diákok körében felmért prevenciós kísérleteket tekint át, hogy összevesse a különböző módszerek hatékonyságát, kijelölve a leghasznosabbakat a jövőbeli egészségvédő programok számára. A vizsgálat apropóját az elmúlt évtizedek amerikai és ausztrál kísérleti adatai adták, melyek szerint az egyetemre járó nők 70-94%-a szeretne soványabb lenni, közülük 80-90% diétázik a cél elérése érdekében. Különböző diagnosztizálható zavarok az amerikai egyetemista nők akár 19%-ánál is megjelennek, míg 61%-uk szubklinikális, azaz a diagnosztikai kritériumokat nem teljesítő táplálkozási zavarral küzd – ezek közé sorolható például a krónikus diétázás, vagy a bulimiára jellemző falás- és tisztítórohamok váltakozása. A táplálkozási zavarokat tapasztalók 5-10%-a ugyanakkor férfi: egy ausztrál kutatás alapján a férfi hallgatók 21%-ánál tapasztalhatók a táplálkozási zavarokra jellemző minták. Náluk inkább a tömegnövelés, az izmosabb test elérése a cél, és emiatt olyan egészségre ártalmas szokások terjednek közöttük, mint a túlzásba vitt súlyemelés, testépítés és a szteroidhasználat.
Nem csak a problémák fokozott előfordulása miatt hangsúlyos az egyetemi környezet: a prevenció hatásosabb lehet olyan körülmények között, ahol lehetőség van a diákok figyelemmel kísérésére, diagnosztizálására, és a prevenció beépíthető a kurzusokba csoportos feladatokként vagy megvalósítható a kollégiumokban is. Az egyik probléma azonban, hogy bár a ’80-as évektől léteznek ilyenfajta prevenciós programok, nagy részük eddig nem ért el kiemelkedő sikereket. A másik, hogy mindezen programokat szinte kizárólag nők bevonásával tesztelték – egyetlen mintában szerepeltek férfiak is, azonban a kísérletnek nem volt hozzájuk igazított változata, a várt hatás érthető okokból elmaradt. A szerzők csupán két hasznosnak bizonyuló megközelítést találtak, amelyek bizonyítottan sikeresek voltak, és a további programok kidolgozásában is hasznosak lehetnek.
Hatékony eszközök és további lehetőségek
A kísérletek elemzései és egyéb, témába vágó cikkek alapján a szerzők összeállították azoknak az elemeknek a listáját, amelyek sikeresebbé tehetik a külső elfogadására és a táplálkozási zavarok visszaszorítására irányuló programot.
Kognitív disszonancia
Az egyik bizonyítottan hatékony módszer a probléma disszonanciaalapú megközelítése, amelynek alapját Festinger kognitív disszonancia elmélete adja. Eszerint, ha inkonzisztencia vagy disszonancia áll fenn a személy egészséggel kapcsolatos hiedelmei és a viselkedése között, az emiatt keletkező feszültség arra fogja késztetni, hogy megváltoztassa attitűdjeit vagy cselekedeteit. Az ilyen jellegű programok a sovány ideál internalizációját veszik célba, hogy csökkentsék a testtel való elégedetlenséget és így a táplálkozási zavarok kialakulásának esélyét. Az egyik ilyen kísérletben arra kérték a kísérletben szereplő hallgatókat, hogy tervezzenek oktatási programot középiskolás lányok számára a vékony ideál internalizációja ellen, így a hallgatók mintegy önkéntesen helyezkedtek maguk is erre az álláspontra. Egy későbbi vizsgálatnál bizonyították, hogy minél nagyobb a megjelenő disszonancia, annál inkább csökken a táplálkozási zavar patológiája. A legfrissebb kutatásoknak pedig sikerült azonosítani azt a központi tényezőt a módszerben, amely egymagában is elég a program sikerességéhez: a véleményváltozás publikus felvállalását.
Médiatudatosság
Egy másik hatékony módszer a médiatudatosság alapú intervenció. A média minden formája a nők felé a vékony, a férfiak felé az izmos, kidolgozott test ideálját közvetíti és erősíti meg. A médiatudatosságot erősítő programok kritikus személetre való oktatással ellensúlyozzák a közvetített ideálok hatását. A módszer gyerekeknél és serdülőknél pozitív eredményekkel járt, míg a hallgatók esetében a pszichoedukatív és kognitív viselkedésterápián alapuló programok nem idéztek elő viselkedésbeli változást. Ez akkor változott meg, amikor a programok a fentebb tárgyalt disszonanciát is felkeltették a hallgatóságban. Úgy tűnik tehát, hogy ez utóbbi elengedhetetlen része a tökéletes test ideáljának lebontásában és a táplálkozási zavarok csökkentésében, illetve kialakulásuk megakadályozásában.
Egészségpromóció
A disszonanciára építő módszer és a médiatudatosság elősegítése mellett a szerzők javasolják az egészségpromóciós foglalkozások beépítését a tanrendbe az önértékelés javítása céljából. Ez azért fontos, mert az alacsony önértékelés jelentősen megnöveli a testképzavar, valamint a táplálkozási zavarok és veszélyes diéták előfordulásának esélyét a férfiak és a nők körében is. Ezen kívül az önértékelés szorosan összefügg az énhatékonyság érzésével is, amely elengedhetetlenül szükséges ahhoz, hogy az adott személy képesnek érezze magát arra, hogy változtasson a viselkedésén. Mivel gyerekeknél és kamaszoknál már bevált az egészségpromóciós foglalkozások beépítése, valószínűleg egyetemi hallgatók körében is hatékonynak bizonyulhat.
Online felületek
A szerzők ajánlják még a számítógép- és internetalapú módszerek bevonását is az üzenetközvetítésbe, különleges lehetőségnek tartva azt. Több érvet is felsorakoztatnak emellett: egyrészt azért jó ennek a médiumnak a bevonása, mert az internetes anyagok bárhonnan, bármikor elérhetőek, és a legtöbb egyetem fel van szerelve számítógépekkel, amiket a hallgatók használhatnak. Másrészt, egy internetes fórum anonimitást is biztosít, így a hallgatók könnyebben beszélnek problémáikról a segítőknek. Harmadrészt, az internetes segítő csoportok egyre népszerűbbé válnak a legkülönbözőbb problémák kezelésében és az ezt követő felépülési szakaszban is. Végül pedig a diákok állapota könnyen figyelemmel kísérhető online kérdőívek segítségével, és lehetővé teszi személyre szabott programok kialakítását is.
Az eddig megjelent, számítógépes technika bevonásával készült kísérletekről szóló cikkek nagyrészt a ’Student Bodies’ egészségpromóciós program hatásait vizsgálják. Ez egy interaktív program, amely lehetővé teszi, hogy a felhasználó a saját ütemében haladjon az egészséges életmódra tanító anyaggal. Egy másik hasonló program, a ’Food, Mood and Attitude’ szintén interaktív szoftver formájában volt elérhető, egyetemista nők esettanulmányain alapult, és sikeresnek bizonyult a veszélyeztetett és kevésbé veszélyeztetett csoportoknál egyaránt.
Yager és O’Dea saját programja
Yager és O’Dea mindezek alapján megtervezte saját egészségvédő programját, amely kombinálja a fentebb leírt elemeket: disszonancia- és médiatudatosság-alapú program számítógépes technika bevonásával és az önértékelés növelésének elősegítésével. A cél a pozitív testkép kialakítása, valamint a testtel való elégedetlenség, a diétázás és a táplálkozási zavarok előfordulásának csökkentése egyetemista férfiaknál és nőknél egyaránt. A jelen írás fókuszában lévő cikk publikálása (2008) idején zajló kísérletükben három csoportot alkotnak a résztvevők, akik mindannyian edzők vagy testneveléstanárok. A szerzők azért választották éppen őket, mert különösen veszélyeztetett csoportba tartoznak testképzavar és táplálkozási zavarok szempontjából. A kísérlet első évében egy kontrollcsoport tisztán didaktikus, információalapú kurzuson vesz részt. A második évben az egyes számú intervenciós csoport ehhez hasonló oktatást kap, alacsony szintű diosszonanciát okozó elemekkel és kisebb mértékű önértékelés-erősítéssel kiegészítve. A harmadik évben a másik intervenciós csoport az előző elemekben magasabb hatásfokkal részesül, és az online felületeket is bevonják (oktatás, vitafórum).
A program eredményei
A szerzők hat hónapos utánkövetést terveztek a kísérlethez, és a program eredményeit O’Dea és Yager 2010 októberében publikálták. Az eredmények szerint a kontrollcsoportnál értelemszerűen nem jelentkezett számottevő változás, azonban a két intervenciós csoportnál igen. Az egyes számú csoportban szignifikáns, vagy azt közelítő, míg a kettes számú csoportnál egyértelműen szignifikáns javulást tapasztaltak nem csak a program elvégzése után, hanem a hat hónappal későbbi vizsgálat során is. A férfiak esetében csökkent a táplálkozási zavarok mértéke, nőtt az általános önértékelés, és csökkent a még izmosabb test iránti vágy. A nőknél szintén csökkent a soványabb test iránti vágy, javultak az eredmények a táplálkozási zavarok felméréseinél is, ellentétben a kontrollcsoporttal, amelyben a táplálkozási zavarok egyre jelentősebbé váltak.
Irodalomjegyzék
O’Dea, J. A., & Yager, Z. (2008). Prevention programs for body image and eating disorders on University campuses: a review of large, controlled interventions. Health Promotion International, 23 (2) pp.173-189
O’Dea, J. A., & Yager, Z. (2010). A controlled intervention to promote a healthy body image, reduce eating disorder risk and prevent excessive exercise among trainee health education and physical education teachers. Health Promotion International, 25 (5) pp. 842-852   



[1] Pl.: Hayes, S., Tantleff-Dunn, S.: Am I too fat to be a princess? Examining the effects of popular children's media on young girls' body image. British Journal of Developmental Psychology Volume 28, Issue 2, pages 413–426June 2010


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése